Biopaliva frčí, perspektivní energetická naděje blízké budoucnosti

27.05.2011 12:13

Kampaň s názvem „BIOPALIVA FRČÍ“ na podporu rozšíření alternativních zdrojů energie na bázi biopaliv odstartovala společně s partnery firma CZ Biom – České sdružení pro Biomasu. Úvodní  tisková konference a odborný seminář se uskutečnily v sídle společnosti Tereos, Cukrovary a lihovary TTD, a. s. v Dobrovici u Mladé Boleslavi dne 25.5.2011.

Biopaliva frčí...

CZ Biom je nevládní nezisková profesní organizace, považovaná všeobecně za důležitý katalyzátor při šíření aktivit a informací o rozvoji využití biomasy, která zároveň také sdružuje množství významných odborníků, podnikatelů a subjektů z této oblasti. Generálními partnery, kteří se společně s CZ Biom podílejí na ambiciózní kampani, jsou Škoda Auto a.s., Laureta Auto a.s., Teros TTD a.s., Agropodnik Jihlava a.s. a Preol a.s. 

Biopaliva jsou určitě i z mého pohledu jednoznačně čistou alternativou, která však naráží na mnoho překážek v podobě negativních předsudků, špatné legislativy, malé informovanosti a všeobecného nezájmu. V cestě stojí také nepochopení a neochota se přizpůsobovat něčemu novému. Necháme se překvapit, do jaké míry se podaří  názory české konzervativní společnosti ovlivnit na základě nové kampaně Biopaliva frčí.

Širokou veřejnost zatím ve větší míře nepřesvědčila ani příznivá cena, která je u biopaliva E85 přibližně o třetinu nižší v porovnání s fosilními palivy. Nepřesvědčily ji příliš ani jasné příklady ze skandinávských zemí, kde počítáme automobily s alternativními pohony již v desetitisících, včetně autobusů ve veřejné dopravě. Určitě se nepovažuji za odborníka na problematiku životního prostředí a vlivů na něj v souvislosti s pěstováním plodin pro výrobu biopaliv. Jsem pouze jeden z široké veřejnosti, který chce být přesvědčován o významu a užitku alternativních zdrojů. Z laického pohledu jsem však pochopil, že fosilní paliva dříve či později dojdou, zkrátka nebudou. Řepu, ze které vyrábíme biopalivo s označením E 85, u nás pěstujeme více než dvě stovky let a nic nám nebrání v tom, abychom ji spokojeně pěstovali ještě další desítky let. Podobná situace je při pěstování řepky, ze které se vyrábí natolik diskutovaná bionafta. Podstatným faktem a argumentem pro větší rozšíření biopaliv je, že jsou vyrobena ze stoprocentně obnovitelných zdrojů!

Tisková konference v dobrovickém cukrovaru nebyla nezajímavá, naopak. Zaznělo zde mnoho zajímavých a odborně fundovaných názorů a informací, možná jenom škoda, že si to nevyslechlo více zástupců z řad novinářů a medií.  

Nepochybně zajímavou novinku zde představil generální partner akce Škoda Auto, hned dva modely Škoda Octavia Multifuel vybavené motory 1.6 MPi  s alternativním pohonem. Tyto automobily mohou jezdit jak na biopalivo E85, tak i na i klasický benzin natural 95. Důležité je, že na vozy upravené z výroby se vztahuje plná záruka čtyři roky, kterou také deklaroval přítomný zástupce výrobce Škoda Auto. Na českém trhu se prodávají i další automobily FFV, z prvovýroby upravené na palivo E85, například Ford nabízí modelovou řadu Focus, Mondeo a C-MAX. Další automobilky s ekologickými automobily jsou Volvo, které mají v nabídce typy C 30, S 40, V 50, V 70, S 80 a Saab 9-3 a 9-5 BioPower. 

Informace o palivu E85, které uvádí výrobce. Palivo E85 je směs 85 % bezvodého lihu a 15% benzinu natural. Jde o obnovitelný zdroj energie, který se vyrábí z domácích surovin, v případě společnosti Cukrovary a lihovary TTD jde o cukrovou řepu. Palivo E85 je ekologické a při jeho spalování vzniká až o 70 % méně škodlivých emisí CO2. Je energetické, má vyšší oktanové číslo než běžný benzin (109) a zvyšuje výkon motoru o 10 – 15 %. Je atestované a splňuje požadavky ČSN 656512 (Motorová paliva - Ethanol E85 - Technické požadavky a metody zkoušení). Palivo určené pro vozy FFV (Flexi Fuel Vehicle) nebo pro jakýkoliv vůz upravený k jeho spalování, palivo E85, dává motoru vyšší výkon a dynamiku, šetří životní prostředí a snižuje naši závislost na ropě. Palivo E85 v současné době máme možnost natankovat téměř u sto čerpacích stanic po celé republice, které provozují převážně výrobci a distributoři. 

Využití biopaliv v osobních vozech v soukromém i podnikatelském sektoru je při počtu čtyři a půl miliónu zaregistrovaných vozů z ekonomického i ekologického hlediska velmi zajímavou záležitostí. Úspěšný uváděný skandinávský příklad o využití bioethanolu jako paliva pro autobusy vybízí k otázce, proč se nedaří podobnému rozvoji také u nás, když máme zdroje biopaliv větší, než stačíme spotřebovat. První vlaštovka v podobě autobusu Scania Omni Link Ethanol se objevila na podzim roku 2009 právě v tady Dobrovici. Jednalo se o pilotní projekt, na který se mělo postupně navázat uvedením dalších autobusů do provozu, ale kdy se to opravdu podaří, je nyní asi ve hvězdách. Požádal jsem přímo zástupce výrobce Scania o informaci o zmiňovaném autobusu. Tisková zpráva, kterou jsem obdržel, je téměř rok stará. Je však natolik zajímavá a v kontextu zapadá vhodně do celé problematiky, že ji uvádím také celou v původním znění. 

 

První s nejčistším motorem ( Tisková zpráva Scania Czech Republic s.r.o. 11. září 2009)

V Dobrovici u Mladé Boleslavi vyjel slavnostně do provozu nový autobus Scania OmniLink Ethanol, který bude nasazen na příměstské lince využívané nejvíce školní mládeží v okolí města automobilů. Vozidlo je naprosto mimořádné technickými parametry, mezi nimiž dominuje unikátní, prakticky nulová úroveň emisí (ve srovnání se standardními vznětovými motory produkuje přibližně o 90 % CO2 méně), ale také podstatně menší hlučnost a v neposlední řadě to, že spaluje navýsost ekologické palivo z obnovitelných zdrojů s obchodním označením ED 95 - etanol. Vozidlo s tak výjimečnými parametry je prvním v českém provozu, ale brzy by je měla následovat další.

Projekt vznikl ve spolupráci středočeského Krajského úřadu, společnosti Transcentrum Bus, Cukrovary a lihovary TTD, Jihočeský zemědělský lihovar a Scania Czech republic. Jeho realizace je součástí uskutečňování vládního „Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v Dopravě“.

Autobus Scania OmniLink je sériově vyráběným vozidlem s třídveřovou karoserií z lehkých slitin a na pět stovek jich již několik let úspěšně jezdí například ve Stockholmu. Etanolová verze je odvozena od typu poháněného standardním vznětovým motorem typu DC9E02 270, kapalinou chlazeným řadovým pětiválcem o zdvihovém objemu 8900 cm3 a největším výkonu 198 kW/1900 min-1 (točivý moment 1200 Nm/1100-1400 min-1). Úpravy zahrnují mimo jiné náhradu několika pryžových těsnění palivového systému za silikonová, záměnu vysokotlakého vstřikovacího systému HPI za jednodušší, pracující s nižšími tlaky a několika dalších, zanedbatelných detailů. Vzhledem k aplikaci systému EGR (recirkulace výfukových plynů) není nutná ani instalace odlučovače pevných částic ve výfukovém systému, stejně jako vstřikování katalytického činidla AdBlue.

Autobus s efektním nepřehlédnutelným „ekologickým“ designem v nízkopodlažní verzi poskytuje přepravní kapacitu 31 míst k sezení a 49 k stání. Je vybaven samočinnou převodovkou ZF 6HP 594C NBS (s možností přímého řazení tlačítkem), která přináší mnohočetný efekt - výrazně usnadňuje řidiči manipulaci s vozidlem, což zásadně zvyšuje bezpečnost jeho provozu, ale současně snižuje spotřebu paliva a v neposlední řadě cestujícím přináší větší komfort zásluhou plynulejšího pohybu autobusu.

Vnější rozměry 11 965 x 2550 x 2997 mm, dvě nádrže paliva o objemu celkem 400 l, přední kola zavěšená nezávisle, zadní náprava tuhá, pérování vzduchotlakovými měchy, kotoučové brzdy se vzduchotlakovým ovládáním a posilovačem a ABS, samočinná blokace brzd bránící rozjezdu s

nedovřenými dveřmi, sklonění vozidla k obrubníku v zastávkách, nastavitelná světlá výška podvozku, asistent pro rozjezd do stoupání/klesání, elektronická kontrola trakce.

Tisková zpráva:  Scania Czech Republic
Foto autobus: Scania

 

 

Autor: zne

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

Biopaliva frčí

Z leva sedí Ing. Miroslav Bažata z Agropodniku Jihlava, Karel Hendrych z PREOLu, Ing. Oldřich Reinbergr z TEREOS TTD, Jaroslav Jelínek z Laurety Auto, Ing. Jiří Trnka z CZ Biom a Ing. Ladislav Koubek ze Škoda Auto. Na dotazy rovněž reagoval pan Martin Lin

Škoda Octavia Multifuel, 1.6 MPi

Ford Mondeo Flexi – Fuel , palivo E85, společnosti FORD Motor Company

Foto Scania: autobus Scania OmniLink Ethanol


Přidejte svůj komentář k tipu - váš názor nás zajímá

 

Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 01.11.2024

Svátek má Felix

Citát pro dnešní den

Komerční sdělení

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu


www.sweb.cz

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz