Parní vlak - 110 let Posázavského Pacifiku, Tip na výlet na 1. máje

16.03.2010 18:58

V sobotu 1.května 2010 uplyne přesně 110 let od zprovoznění   nejkrásnějšího a zároveň stavebně nejnáročnějšího úseku Posázavského pacifiku mezi stanicí Jílové u Prahy a odbočkou Skochovice. U příležitosti tohoto výročí vyjede z nádraží v Praze – Braníku v tento den parní vlak v čele s lokomotivou Čtyřkolák (434.2186) z roku 1917.

110 let Posázavského Pacifiku

 Parní vlak bude sestaven z historických vozů 3. třídy s dřevěnými lavicemi včetně vozu bufetového. Od 1.května  bude v Regionálním muzeum v Jílovém u Prahy otevřena výstava,  která návštěvníkům přiblíží  historii, projektování samotné stavby 
železniční trati a rozvoj jejího provozu od počátku až po současnost.

 Na nádvoří muzea bude v tento den postavena a provozována modelová zahradní železnice, připravuje se vydání výroční turistické známky, zvláštního razítka a pamětních lepenkových jízdenek. Pro cestující z parního vlaku bude vstup na výstavu zdarma a poskytnuta 50% sleva pro vstup do muzejních historických zlatých štol. Zároveň bude mezi nádražím a muzeem pro návštěvníky zajištěna kyvadlová doprava autobusem. Podrobnosti o výstavě je možno získat na www.muzeumjilove.cz. Výstava bude otevřena od 1.5. do 30.10.2010.

V průběhu výstavy bude připraven doprovodný program, přednášky, besedy, projekce dobových fotografií a filmů. Předprodej jízdenek a místenek bude zahájen od 2. dubna 2010 na nádraží Praha Braník denně od 7 do 18 hodin. Podrobnější  informace v žst. Praha Braník na tel.: 972 228 853 (pokladna), 972 228 851 (výpravčí) nebo 972 228 101 (dozorčí).  E-mail: pavlik@zst.cd.cz

POSÁZAVSKÝM PACIFIKEM

se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou a měří 157 km. Kolejovou úvratí v Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví.

 Největší slávy  Posázavský Pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20-tých a 30-tých letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12-ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů. Ti co chtěli vystoupit na zastávce v Libřici (u Davle) museli nastupovat do prostředních vozů, 

protože dlouhé soupravy vlaků stály přední a zadní částí při zastavení na této zastávce         (pokračování na druhé straně) v přilehlých tunelech. Právě v těchto dobách dostala železniční trať i své jméno „Posázavský Pacifik“. Dolní úsek z Prahy z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského Pacifiku do Jílového u Prahy, který byl zprovozněn 1.května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena bylo pro stavbu dráhy velmi  nepříznivé.

Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl jako jsou vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u Jílového u Prahy vybudován v letech 1898-1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m. 
V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů ( Zbořený Kostelec, Český Šternberk) a mnoho turistických tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu)

Jízdní řád dopolední jízda

9.46 Praha Bráník                 12.20
9.59 Praha Zbraslav             12.08
10.08 Vrané nad Vltavou      12.00
10.24 Davle                          11.19
10:30 Petrov u Prahy           11.34
nestojí Luka pod Medníkem 11.27
10.44 Jílové u Prahy            11.20


Jízdní řád odpolední jízda

13.18 Praha Bráník              17.00
13.32 Praha Zbraslav          16.45
13.46 Vrané nad Vltavou     16.35
13.58 Davle                         16.16
14.04 Petrov u Prahy          16.07
14.11 Luka pod Medníkem  15.59
14.17 Jílové u Prahy            15.52

Ceny Jízdného:

200,-Kč zpáteční jízdenka Praha Bráník Jílové u Prahy
160,-Kč jednosměrná jízdenka - Praha Bráník - Jílové
100,-Kč úseková jízdenka Praha - Davle nebo DAvle - Jílové
60,-Kč Jízdenka mezi sousedními stanicemi
20,-Kč Místenka ( pouze v předporodeji v žst. Bráník)
Zdarma děti do 6 let bez nároku na místo k sezení (místenku)

odrobnější informace : www.parnijizdy.ic.cz                    Kontakt : pavlik@zst.cd.cz


 

 

 

 


 

Autor: zne

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

Přidejte svůj komentář k tipu - váš názor nás zajímá

 

Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 29.03.2024

Svátek má Taťána

Citát pro dnešní den

Není umění nikdy nespadnout, ale vždy se znovu zvednout.

Komerční sdělení

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu


www.sweb.cz

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz