09.06.2009 23:03
Procházíme se často po břehu Vltavy, řeky, která je neoddělitelnou součástí našeho města. Parník Vyšehrad, který kotví nedaleko Palackého mostu, nás skutečně zaujal. Je to určitě jeden z dalších námětů na parádní výlet po řece. A tak, než se zvednou kotvy, dovolte nám pár informací.
Vynález parního stroje v osmnáctém století byl naprosto převratným vynálezem, který na dlouhou dobu ovlivnil celosvětový technický rozvoj. S parní lokomotivou se ještě občas potkáme při historických jízdách, které za velkého zájmu veřejnosti připravují České dráhy a železniční nadšenci.
Ovšem loď, klasický parník, je dnes již opravdovou raritou. Do hledáčku naší pozornosti se dostal skutečný unikát, určitě jedna z nejkrásnějších lodí na Vltavě. Je jasné, že mluvíme o kolesovém parníku Vyšehrad. Z historického hlediska se jedná o skutečný skvost a my máme opravdu velké štěstí, že díky okolnostem a o obětavosti nadšených lidí je Vyšehrad stále v dobré kondici. Majitel, Pražská paroplavební společnost (PPS), má na tom zásluhy největší a díky nemalým investicím se Vyšehrad určitě dochová i pro příští generace. Mnoho cestujících na palubě možná ani netuší, jak cennou lodí jede na výlet. Netušili jsme to ani my.
Vyšehrad kotví na Rašínově nábřeží, kam jsme se také jednoho dne vypravili. Máme štěstí, na lodi jsme zastihli celou posádku v plném pracovním nasazení, kapitána, strojníka i lodníky.
Určitě víc než salóny a kuchyně nás zajímá podpalubí, strojovna, která, jak říká kapitán Jaroslav Strnad, je „ duší lodě" . Se strojníkem Pavlem Linhartem, odborníkem na parní stroje, nacházíme společnou řeč až poté, když jsme přestali parní stroj nazývat motorem. Prohlídku tedy začínáme ve strojovně a nestačíme se opravdu divit, jak jednoduché a stále spolehlivé je technické řešení parního stroje.
Parní stroj vyrobený v ČKD v roce 1937 prodělal pouze několik dílčích oprav. Jedná se o parní stroj ventilový, reverzní, kompaudní, kondenzační. Využívá stlačené páry na provozní tlak 13 atmosfér, přehřáté na 320 stupňů. Stroj je schopen dosáhnout maximálně 42 otáček za minutu, při běžném provozu je to však pouze 36 otáček. Maximální výkon motoru je 220 koní, to je až neuvěřitelné s ohledem na celkovou obrovskou hmotnost plavidla, vážícího téměř 250 tun. Je však určitě zajímavé, že Vyšehrad je jednou z nejrychlejších lodí na Vlavě a dosahuje rychlosti 14 – 16 kilometrů za hodinu. Stroj je dvoupístový, s odlišným průměrem pístů. V sedmdesátých letech dochází k největší modernizaci strojovny, upouští se od klasického vytápění uhlím, topeniště je nahrazeno hořáky na naftu a následně pak na LTO. Odpadá tím těžká a špinavá práce topiče.
Ovládání a řízení lodi je více než zajímavou záležitostí, je závislé na dokonalé souhře celé posádky. Veškeré dění ovládá kapitán svými povely, z můstku se však pouze řídí směr lodi. Rychlost a to, zda loď popluje vpřed nebo vzad, zajišťuje pak na základě kapitánových povelů strojník.
Nechat si ujít opravdový zážitek z plavby by byla neskutečná škoda. Na soutok Labe a Vltavy se Vyšehrad vydá v letošním létě hned dvakrát, vždy v neděli 26.7. a 23.8 2009. Mnoho dalších informací o Pražské paroplavební společnosti, o současnosti i historii, najdete na webových stránkách. Věříme, že neodoláte jako my a vydáte se na výlet malebnou krajinou až tam, kde se potkávají od nepaměti dvě naše nejznámější řeky.
Autor: zne
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Albert
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz