23.03.2009 13:52
V divadelním představení Baryk – Dog on the Road se spojují dva silné vjemy. Krásné smutné obrazy a dekorace akademického malíře Martina Kuriše a poetika a humor divadla Buchty a loutky.
Nejde o loutkové divadlo v tradičním slova smyslu, i když se to tak
může zpočátku zdát.
Divadlo vstupuje do obrazů a obrazy vstupují do divadla. Hudba a slova se
mění ve zvuky, zvuky se mění v hudbu a vyrůstá nevšední tvar, kde
mistrné výtvarné umění, emotivní divadelní jazyk a mixovaná hudba spolu
vytváří výjimečnou atmosféru a zážitek, který se nedá opominout.
námět, scénámět, scéna, loutky: MARTIN KURIŠ
režie: RADEK BERAN
hudba: TOMÁŠ PROCHÁZKA, VÍT BRUKNER
technologická pomoc: ROBERT SMOLÍK
vyrobily dílny Buchet a loutek: RADKA MIZEROVÁ, KATEŘINA HOUSKOVÁ,
MARTIN LHOTÁK, ČAHOUN
světla, zvuk: LUKÁŠ VALISKA
hrají: BUCHTY A LOUTKY
Akademický malíř Martin Kuriš vyprávěl svými obrazy příběhy vždycky. Jak ale rozhýbat olejovou malbu na plátně? Jak dodat čas a situaci? Odpověď přišla náhle a byla tak prostá. Loutkové divadlo.
Zpočátku experiment s dětskými loutkoherci, světlem, zvukem, později jasná potřeba zrealizovat opravdové dospělé divadlo, touha doříct vše, co je skryté na plátnech, dovedla Martina Kuriše na DAMU v Praze, katedru alternativního a loutkového divadla.
Zde se setkal s Robertem Smolíkem, pedagogem, který jej
zasvětil do tajů technologie a principů výtvarného divadla a loutek.
A protože Smolík často spolupracuje s divadlem Buchty a loutky, byla jen
otázka času, kdy se oba světy prolnou a nechají vzniknout něco
neuvěřitelného.
Divadlo Buchty a loutky má jasnou dramaturgickou koncepci.
Přesně ví, kam směřovat a co předat svým divákům. Tou koncepcí a
záměrem je čistá nekoncepčnost a otevřenost.
I kdyby Buchty a loutky chtěly něco naplánovat a vymyslet, nechají tyto
konstrukce a plány s radostí zmizet v hlubinách nepřízní osudu a náhod
a nadšeně očekávají, co lepšího přijde samo. Vždycky něco přijde. Jen
se nebránit.
Touha hrát si s tématy, předměty, zvuky, žánry,
médii je čistá stejně tak,
jako u dítěte sedícího uprostřed pokoje plného hraček. A dítěti je
jedno, jestli jsou to hračky, jídlo, nebezpečné ostré nářadí, intimní
předměty, na které by se vlastně nemělo sahat a tak. Proč ne?
A stejně tak sedí v pokoji Buchty a loutky a hrají si. Je pravda, že
některé hračky mají raději, ale vlastně jak kdy. Teď zrovna (kdo ví
proč) mají rádi hrát si s hračkami odvedle. Vedle v pokoji si totiž
občas hrají podobní hračičkové.
Několikrát z takového společného hraní vznikl projekt, který měl
název Pohyblivé instalace – to když Buchty a loutky potkaly Jáchyma
Šerých, Martina Janíčka, Pavla Kopřivu. Bylo to zajímavé a osvěžující
pro oba pokoje. A teď najednou takové obrazy plné síly, atmosféry a
napětí.
No kdo by si nechtěl pohrát…
A tak se stalo, že Buchty a loutky vstoupí do jedinečného světa obrazů
Martina Kuriše, jedno kouzlo se povýší druhým kouzlem, vznikne tedy
násobené kouzlo,
přesně tak, jak to oba kouzelníci chtějí.
O divadle: Před oponou za oponou
Autor: zne
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Svatoslav
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz