29.04.2009 00:53
Ivo Kubečka Narodil se v Petřvaldu, vystudoval gymnázium v Orlové a v roce 1967 herectví na JAMU. Ztvárnilvíce než 150 divadelních rolí
První angažmá získal v ostravském Divadle Petra Bezruče, poté působil v tehdejším Divadle pracujících ve Zlíně a od roku 1970 v Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého (dnešní Švandovo Divadlo na Smíchově). V roce 1973 nastoupil do Severomoravského divadla v Šumperku, kde hrál např. Vala ve Williamsově Sestupu Orfeově, Cyrana v Rostandově Cyranovi z Bergeracu či Míťu v Dostojevského Bratrech Karamazových. Poté odešel do Horáckého divadla v Jihlavě a v roce 1977 do olomouckého divadla Oldřicha Stibora.
V roce 1988 nastoupil do Státního divadla v Brně, kde hrál např. Tajemníka v Havlově Asanaci. V roce 1992 odešel do Divadla pod Palmovkou, kde působí dosud. Z rolí: Akimov v Tolstého Vládě tmy, Simonov-Pisčik v Čechovově Višňovém sadu, Schikaneder v Shafferově Amadeovi, lord Morton v Boltově Ať žije královna!, Turkle ve Wassermanově Přeletu nad kukaččím hnízdem či Carbon de Castel-Jaloux v Rostandově Cyranovi z Bergeracu. V divadle agentury SophiaArt účinkuje v roli Martina Graye v Albeeho komedii Koza aneb Kde je Sylvie. Účinkoval také v několika filmech, např. Sokolovo, Sen o bílém koni, Zapomenuté světlo a v televizních seriálech Důstojníci a Kamenný řád
Začínal jsem jako zapálený ochotník. Nebyl jsem totiž napoprvé přijat na JAMU, protože jsem měl „šlonské" ř., které prozrazovalo můj slezský původ. Když jsme se s podobně neúspěšným kamarádem z gymnasia, Mirkem Čížkem, vraceli z Brna domů, řekli jsme si, že to za rok zkusíme znovu. A pro ten účel jsme spolu založili divadlo poezie určené pro horníky. A abychom nebyli jenom poetičtí, šli jsme zároveň pěkně „makat" do dolů. Já pracoval v Dole Bezruč jako betonářský dělník, lítal jsem do vysílení s výklopným vozíkem zvaným Japonka a mistr mě trochu posměšně nabádal, abych se náhodou nepřeklopil s tím vozíkem také a české divadlo tak nepřišlo o budoucího herce. Naštěstí jsem to přežil, i když jsem skoro každý večer jezdíval zkoušet s ochotníky divadlo a každé ráno zase od pěti nastupoval na směnu. Byla to ale dobrá zkušenost – dokonce jsem na stavbě během betonování i recitoval, takže jsem v padesátých letech vlastně spontánně přibližoval umění prostému lidu, jak zněla jedna dobová umělecká doktrína.
Říká se, že nejlepší učitel je život. Ve škole jsem ale měl štěstí také na opravdové a bezvadné učitele. Vedoucí našeho ročníku byla Lola Skrbková, která hrála v předválečných filmech a hlavně v legendárním Burianově Divadle D-34. Díky ní jsem se setkal s moderně pojatým divadlem a také s velkou hereckou disciplínou – koneckonců, Burian byl v padesátých letech podplukovníkem. Ona tedy Skrbková se tak někdy chovala také, měla to od něj vštípené … Přenesla na nás hlavně své nadšené zaujetí divadlem – a stejně tak i pokoru a úctu. Jako kontrast vedle ní působil režisér Evžen Sokolovský. Ten k nám přistupoval skoro jako starší bratr. Tehdy vedl čtyři studenty režie a my díky němu měli štěstí, že jsme byli jejich pokusnými hereckými králíky. Vzpomínám si, jak bylo krásné poslouchat Sokolovského názory na divadlo nebo jeho vyprávění o čemkoliv. Tehdy byl ve vrcholné formě a jeho práce působila skoro jako zjevení. Myslím, že jeho pojetí brechtovského divadla, které uplatňoval v tehdejším Státním divadle v Brně, ovlivnilo české divadelnictví na dlouhé roky.
To jsem! Vždyť i v tom rozhodnutí, že jsem po prvních neúspěšných přijímačkách nešel studovat nic „náhradního" a dál usiloval jen a pouze o herectví, byl přece kus romantiky! Samozřejmě se to ale vyvíjelo: když jsem nastupoval do dolu, říkal jsem si, že budu vedle romantika i tvrdým chlapem, což rozšíří můj herecký rejstřík. Při druhém pokusu dostat se na JAMU jsem měl připravenou tklivou básničku Fráni Šrámka Splav, která ovšem v mém podání komisi rozplakala smíchy a já se pomalu stával z romantika komikem. A jednou, když přišel do souboru Divadla pod Palmovkou Honza Teplý a ptal se mě, co jsem vlastně zač, řekl jsem mu v návalu upřímnosti, že jsem bývalý romantik. On se zamyslel a pak řekl „Ivoši, ty jsi ale zkrachovalý romantik". Tak od té doby přemýšlím o tom, jestli náhodou nemá pravdu. Ale pořád doufám, že na mě ještě nějaká romantická role v divadle čeká. Romantika je totiž věc, kterou by si měl člověk uchovat co možná nejdéle.
Jsem v Divadle pod Palmovkou už osmnáctou sezonu a opravdu nerad bilancuji. Ale musím říct, že to dobré, co mě tady potkalo, hodně převažuje nad špatným. Palmovka totiž měla a má moc dobrých představení, takže jsem tady opravdu šťastný. Jsou tady také skvělí kolegové, se kterými je radost pracovat. Vím také, že u mě už nastal čas, kdy je potřeba přestat snít o díře do divadelního světa. Často vzpomínám na Borise Rösnera, herce posedlého divadlem, který říkal, že v padesáti si už má herec hledat svou dědovskou polohu. Ale co má hledat v šedesáti? Pradědka? Možná proto se mi poslední dobou zdají „herecké horory": hraji a nevím co, ptám se kolegů kolem, ale nikdo nic neví – a já stojím před diváky a nemám jim co říct. Doufám ale, že ještě dostanu příležitost něco lidem říct – třeba jak je život fajn a jak stojí za to ho žít.
Je jich víc, ale opravdu hodně mě v poslední době potěšila naše zatím poslední komediie Nájemníci pana Swana, ve které hraju strýčka George. Je to skvělá anglická komedie a moji kolegové jsou v ní opravdu bezvadní. Zkouškami jsem se doslova prochechtal (i když jsem na jevišti docela dlouhou chvíli schovaný pod chlupatou dekou a smích mi ubírá cenný kyslík). Na představeních se naštěstí chechtáme společně s diváky. To je pro herce ta největší odměna, jakou si vůbec může představit.
Jednou mě oslovil pan profesor Vostrý, jestli bych neměl zájem o roli Shakespearova krále Leara, kterou tehdy chystal na Kladně. To bylo něco pro mě – i když jsem založením romantik a v očích většiny režisérů komik, vždycky jsem chtěl být hlavně dramatickým představitelem velkých tragických rolí. Tehdy mi navíc bylo teprve třicet tři a já tak mohl být nejmladší král Lear široko daleko! Mohl jsem se tehdy snad dostat i do Guinnessovy knihy rekordů! Jenže jsem byl zároveň v angažmá v olomouckém divadle, takže z toho nakonec sešlo. Dodnes mě to mrzí.
Jednou mi moje milá kolegyně Marcela Nohýnková řekla: „Ivoši, ty musíš mít nad sebou tolik strážných andělů, že na ostatní už se nedostane." To bych samozřejmě nerad, tak vám přeji, ať lítají i nad váma …
Autor: zne
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Albert
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz