16.03.2010 10:57
V doku profesionální loděnice v Suezském průplavu v Egyptě se pomalu připravuje na své první vyplutí na moře historická briga La Grace. Věrná replika lodi z druhé poloviny 18. století byla vyrobena v neuvěřitelně krátké době, stavba započala teprve na konci roku 2008.
Potíže, neúspěchy i úspěchy, které provázely stavbu lodi od prvopočátku, poutavě vylíčil jeden z autorů projektu, námořní kapitán Josef Dvorský, na přednášce v kongresovém centru na výstavišti v Letňanech, která se konala 13. března. Novodobý příběh La Grace zaujal stoprocentně všechny ve zcela zaplněném sále. Je to také jeden z mnoha příběhů, který zajímá pro svoji výjimečnost i redakci internetového portálu Praha Tip.
Iniciátoři projektu, kapitáni Josef Dvorský a Daniel Rosecký, mají s La Grace jasné cíle. Myšlenkou je hlavně oživit tradici námořní historie. Josef Dvorský dodává: s La Grace budeme brázdit vody moří a oceánů. Je to lákavá nabídka pro mladé lidi, kteří na vlastní kůži mohou okusit, jak vypadal život posádky na plachetnicích v dobách slavných dobyvatelů. Odvážný projekt musí v budoucnu prokázat svoji životaschopnost. Roční náklady na provoz lodi dosáhnou mnoha miliónů korun. Aby to La Grace byla schopna vydělat, bude hlavně potřebovat hodně příznivý vítr, trochu štěstí, dobré nápady a štědré sponzory.
V dostupných materiálech se mluví o českém námořním kapitánu Augustinu Heřmanovi (1605 – 1686 ), který se plavil pod holandskou vlajkou Západoindické společnosti a několikrát přeplul Atlantik. Historie La Grace se úzce váže právě k jeho osobě. S La Grace přepadal španělské lodě, později se však stal největším vývozcem tabáku v Americe. Z dobrodruha se tak rázem proměnil v úspěšného podnikatele. Od roku 1644 žil v Novém Amsterodamu (v New Yorku), kde zastával funkci člena nejvyšší rady guvernéra Petra Stuyvesanta. Chybělo asi málo, aby se známá značka cigaret jmenovala Heřman.
La Grace je plachetnice se dvěma stěžni, konstrukce lodi navazuje na plány z knihy Architectura navalis mercatoria, kterou vydal švédský admirál Frederik Henrik af Chapman. Z jeho plánů vychází konstrukce všech replik lodí z období 15. - 18. století.
Stavba La Grace je koncipována tak, aby byla dochována z historického pohledu originální autentičnost, proto jsou do detailů použity původní technologické postupu výroby, včetně využití původních materiálů a různých druhů dřeva. Uvnitř však budou použity nejmodernější elektronické systémy a zařízení pro bezpečný provoz lodi. Lodˇ je vybavena tak, aby byla schopna plnit náročné požadavky komerčního využití a zabezpečovala veškeré pohodlí a bezpečí posádky i cestujících.
Technické údaje – La Grace:
délka mezi vazy 23,8 m
celková délka 32 m
šířka 6 m
ponor 2,9 m
výtlak 125 t
plocha plachet 396 m²
výška stěžňů 25 m
Motor MAN 350 HP
nádrže na naftu 3 t
nádrže na vodu 7 t
posádka 30 mužů
více informací a kontakty: www.lagrace.cz
Josef Dvorský : josef.dvorsky@atlas.cz
Daniel Rosecký: daniel.rosecky@cpkp.cz
Autor: zne
La Grace - Suezský průplav Egypt
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Cecílie
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz