26.04.2010 08:04
Prezentace a testování autobusu Mercedes Benz - Capa City se konalo na ploše letiště v Panenském Týnci ve čtvrtek 21. dubna 2010 za účasti novinářů a odborné veřejnosti. Můžeme doufat, že se opět podaří otevřít otázku tak dlouho diskutovaného tématu BRT systému – metrobusu a jeho uvedení do provozu v České republice.
Capa City svým konstrukčním provedením a charakterem velmi připomíná tramvaj. Připomíná ji nejen vzhledem, ale i mimořádnou přepravní kapacitou. V mnohých aspektech ji však i předčí, hlavně velkou flexibilitou využití a úsporným provozem. Autobus v provedení, které jsme měli možnost si vyzkoušet, měl délku 19,5 m s obsaditelností 193 osob a je typickým představitelem autobusů použitelných právě v těchto systémech BRT. Nejde o to nahradit stávající tramvajové tratě, ale vybudovat nové rychlostní koridory pro BRT všude tam, kde kolabuje přebujelá individuální doprava. Škoda, že se prezentace a testování nového autobusu nezúčastnili žádní zástupci státní správy.
Cílem akce bylo představit technickou vyspělost vozidla a seznámit veřejnost s možnostmi jeho využití v podmínkách hromadné veřejné dopravy. Všichni zúčastnění měli možnost si na ploše letiště vyzkoušet, jak se takový autobus řídí a ovládá.. Zkušební řidiči Mercedesu pak demonstrovali jízdní vlastnosti, chování autobusu a jeho stabilitu v extrémních podmínkách při rychlém průjezdu zatáček.
Capa City vychází z osvědčené konstrukce vozů Mercedes Benz – Citaro. Určitě naplnil a v mnohém i předčil naše očekávání z pohledu cestujícího i řidiče. Samotné ovládaní je až neuvěřitelně jednoduchou záležitostí. Řidič zejména ocení ergonomické uspořádaní ovládacích prvků. Poloha volantu včetně panelu přístrojové desky je přestavitelná výškově a zároveň lze upravit i sklon přístrojů i volantu s ohledem na fyzickou dispozici řidiče. Veškeré přístroje, obrazovka diagnostiky a informačního panelu provozu i všechna další ovládací tlačítka jsou důsledně uspořádána v zorném poli řidiče. Po několika ujetých metrech jste za volantem Capa City jako doma. Řazení převodových stupňů je až nezvykle plynulé, jízda je tak příjemná i bez většího snažení řidiče. Předváděcí vůz byl vybaven šestistupňovou automatickou převodovkou ZF EcoLife. Brzdné účinky jsou plynulé v celé fázi brzdění bez ohledu na intenzitu. S ohledem na celkovou hmotnost vozidla ( 32 t) je důležitá vysoká účinnost šestistupňového retardéru, který jsme měli možnost si také vyzkoušet, ten je předřazený brzdovému pedálu. Osvědčený šestiválcový ležatý motor typové řady 457 si lehce poradil i při dynamickém způsobu rozjíždění a výkon 260 kW je zárukou dobrého tahu i při plném zatížení.
Imponuje nám technická dokonalost elektronických systémů, které zvyšují bezpečnost a lepší i jednodušší ovladatelnost vozidla. Elektronické systémy ovlivňují také pohodlí a komfort pro cestující. Řidiči práci usnadňuje kamerový systém, zabezpečuje mu dobrý výhled nejen při couvání, ale i při vybočení zadní části autobusu. Další z elektronických systémů vyhodnocuje charakter natáčení kloubu a přizpůsobuje tuhost tlumiče a tím se upravují pozitivně jízdní vlastnosti při průjezdu zatáček. Další systémy zabraňují zkřížení soupravy při couvání nebo automaticky začnou brzdit, pokud řidič překročí při couvání rychlost deset kilometrů v hodině.
Pozitivně hodnotíme také jízdní komfort, příjemný je tichý chod bez jakýchkoliv náznaků vibrací a chvění, velmi nízká hladina hluku je v celém prostoru autobusu. Interiér skutečně velmi připomíná vnitřní prostor metra nebo nízkopodlažní tramvaje. Čtvery dveře s dvojnásobnou šířkou umožňují rychlou a plynulou výměnu cestujících a dobré nastupování i pro cestující s kočárky a invalidními vozíky. Při testu jsme měli možnost si vyzkoušet jednoduchou manipulaci s vysunutím nájezdové rampy u druhých dveří a použít pneumatický systém snížení výšky podlahy ( systém kneeling - pokleknutí, naklápění). Autobus je v celé své délce nízkopodlažní a uspořádaní sedadel vychází z logické potřeby cestujících, nezapomíná na maminky s kočárky a na invalidy s vozíky. Autobus je vybaven mimořádně účinnou automatickou klimatizací celého vozu včetně kokpitu řidiče, která zabezpečuje spolehlivě stabilní teplotu bez ohledu na vnější klimatické podmínky.
Co nás na autobusu nejvíce zaujalo? Určitě na první pohled design – účelné spojení praktického využití s krásou tvarů a čistých linií. Metrobus je pro Capa City přiléhavé označení – velký, prostorný, elegantní. Přináší světu nový rozměr cestování ve městě. Je to hodně důležité, chceme omezit individuální dopravu, a proto musíme nabídnou veřejnosti nejlepší alternativu cestování.
Autor: zne
Mercedes Benz - Capa City
Mercedes Benz - Capa City
Mercedes Benz - Capa City
Mercedes Benz - Capa City
Mercedes Benz - Capa City
Mercedes Benz - Capa City
Mercedes Benz - Capa City
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Emílie
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz