28.04.2010 22:34
Společnost Turancar Praha v těchto dnech představila poprvé v České republice nový model příměstského autobusu ISUZU CITIMARK. Týdenní prezentační akce je předpremiérou pro nadcházející mezinárodní veletrh AUTOTEC v Brně.
Poprvé jsme mohli u nás vidět autobusy značky ISUZU před pěti lety, kdy společnost Turancar zahájila prodej modelu TURQUOISE. Ve své kategorii se stal nejrozšířenějším autobusem na trhu díky atraktivnímu provedení a příznivé ceně, vysloužil si tak přiléhavou přezdívku „nejmenší z dospělých“
ISUZU CITIMARK je další z nové generace středně velkých autobusů určených pro hromadnou příměstskou a městskou dopravu. Nový autobus se výrazně liší od původních modelů Turquoise technickým uspořádáním a nezaměnitelným designem. Důležité však je, že návrh konstrukce je koncipován od počátku pro účely autobusu městského typu. Osvědčený čtyřválcový motor ISUZU 4HK1E5S se nachází již v zadní části, tím došlo k zásadnímu snížení podlahy v celé délce autobusu a ve střední části vznikla prostorná nízkopodlažní plošina přístupná dveřmi s dvojitou šířkou. Střední dveře jsou vybaveny výklopnou nájezdovou rampou pro invalidní vozíky.
Již na první pohled působí CITIMARK robustnějším dojmem oproti svým předchůdcům, má podstatně větší rozvor, významnou změnou jsou velká kola a celková délka je 9 m. Předváděcí vůz byl vybaven pneumatickým pérováním, se kterým jsme se setkali u autobusu ISUZU také poprvé. Snížením podlahy došlo i k celkovému zvětšení vnitřního prostoru, který připomíná vzdušný interiér velkých městských autobusů. Pozitivně hodnotíme logické rozmístění sedadel a praktické provedení plastového obložení stěn i stropního panelu. K psychické pohodě cestujících přispívá velká prosklená plocha oken a dobrý výhled. Vnitřní osvětlení prostoru pro cestující je zabezpečeno rozptýleným světlem z podélných osvětlovacích těles, vkusně zakomponovaných do stropního panelu. S ohledem na obsaditelnost až 70 osob, převážně stojících, je interier dobře prostorově navržen. Záchytné systémy jako madla, tyče pro držení, jsou optimálně rozmístěny a přispívají tak ke zvýšené bezpečnosti cestujících. Komfort dopravy zvyšuje výkonná automatická klimatizace Climatronic v celém prostoru pro cestující i v kokpitu řidiče.
Jízdní vlastnosti posuzujeme z pohledu cestujících, ale i řidiče. Hladina v vnitřního hluku nepřekračuje ani u prázdného vozu běžnou hranici, obvyklou u podobných typů autobusů. Pérování je znatelně tvrdší, to je ovšem opět záležitostí nastavení optimálního tlaku v soustavě dle zatížení vozidla, kdy se váha vozu pohybuje v rozmezí 7000 až 13 000 kg při plném obsazení.
Hodnotili jsme ovladatelnost a manévrovací schopnosti autobusu v hustém provozu hlavního města, ale i v úzkých uličkách ve staré zástavbě. Jízdu ve všech režimech jsme zvládli bez jakýchkoliv problémů. Výkon motoru 150 kW v kombinaci se šestistupňovou převodovkou je dostatečný a věříme, že si dobře poradí i při plném obsazení. Manuální řazení vyžaduje určitou zkušenost, po pár kilometrech jsme si sice zvykli, ale vhodnější by pravděpodobně byla u autobusů nasazených v městském provozu automatická převodovka. Bubnové brzdy na všech kolech jsou dostatečně účinné a brzdný účinek je plynulý, ale i tady bychom se přimlouvali, aby vozy určené pro městský provoz byly vybaveny dodatečně ještě retardérem.
Celkový náš dojem je více než dobrý a dovedeme si CITIMARK představit jako součást vozového parku českých dopravců. Uplatnění najde všude tam, kde v zájmu rentability a ekonomiky provozu je třeba snižovat náklady. Určitě budeme sledovat osud nového autobusu i v budoucnu. Známkou jedna bychom ohodnotili svébytný, nezaměnitelný design.
Základní technické údaje:
Délka 9016 mm
Šířka 2300 mm
Výška 3121 mm
Rozvor 4150 mm
Pohotovostní hmotnost 6800 – 7500 kg
Celková hmotnost 13000 kg
Motor ISUZU 4HK1E5S
Emisní norma Euro 5 EEV /EGR + DPD filtr
Typ Commorail Turbo diesel s intercoolerem
Válce 4
Objem 5193 cm3
Výkon 150 kW / 2600 r.p.m.
Spojka Hydraulicky ovládaná
Převodovka MZV 6F
Počet př.stupňů 6 + 1 manuální řazení
Pérování listové pružiny, nebo měchy
ABS + ASR Wabco
Výbava standard: nezávislé topení s konvektorovými radiátory, imobilizer, hasící přístroje, dálkový ovladač předních dveří, 3. brzdové světlo, přední mlhové reflektory, zvuková signalizace zpětného chodu, stavitelný volant a sedadlo řidiče, digitální hodiny, CD přehrávač, stop tlačítka pro cestující, osvětlení schodů, protiskluzová podlaha, rampa pro najíždění invalidního vozíku /výtah pro nakládaní vozíku
Za příplatek: tempomat, klimatizace, retardér, automatická převodovka, parkovací senzory, palivový předehřívač, požární senzory v motorovém prostoru, metalický lak, oddělené pracoviště řidiče, odkládací schrána řidiče, LCD + DVD přehrávač.
Více informací, kontakty:
TURANCAR CZ, spol. s r.o.
Jeremiášova č.p. 870/24
Areál Skanska (dříve IPS)
155 00 Praha 5 Stodůlky
Prodejce vozidel
Bc. Daniel Taraba
tel.: +420 603 970 950
fax: +420 251 610 256
e-mail: prodej@turancar.cz
www.turancar.cz
Autor: zne
ISUZU CITIMARK
ISUZU CITIMARK
ISUZU CITIMARK
ISUZU CITIMARK
ISUZU CITIMARK
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Cecílie
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz