23.02.2010 11:17
Green Pear Tip propaguje na veřejnosti v rámci kampaně „ZELENÁ PRO ZELENÁ AUTA“ nejmodernější dopravní systémy BRT. Doprava ve středních Čechách a v Praze je více než vážným tématem a dotýká se každého z nás.
Poprvé jsme se pokusili definovat co je BRT systém v roce 2006, od té doby nové technologie v dopravě značně vyspěly a pokročily, dnes máme několik konkrétních příkladů již úspěšně fungujících projektů.
Po dohodě se společností Daimler Buses - EvoBus Bohemia s.r.o., která nám poskytla materiály, budeme prezentovat možnosti využití těchto technologií v podmínkách České republiky. Představíme vám komplexní program Daimler Buses, včetně technologií provozu BRT a použitých autobusů Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid a Mercedes-Benz CapaCity ve světě.
Uvedeme možnosti využití metrobusů v podmínkách České republiky. Ve Středočeském kraji je tento projekt již v určité fázi příprav pro oblast jižně od Prahy. Hlavní město by se mělo propojit s hustě osídlenými aglomeracemi satelitních oblastí průchodným dopravním kanálem autobusové rychlodráhy – METROBUSEM. Vznikla studie „MetroBus“ , která zahrnuje propojení obcí Jesenice-Vestec-Šeberov-Roztyly. Je to určitá jiskřička naděje, že se snad věci konečně pohnou kupředu.
BRT (Bus Rapid Transit ) systém nespecifikuje jednoznačně konkrétní model, rozličné jsou použité typy autobusů, trať – komunikace, po které se pohybuje, ale i použité elektronické systémy. V laické terminologii je nazýván jako „bus tramvaj, bus metro nebo bus vlak“. Princip je však v zásadě stejný, jedná se o dopravu autobusy, které jezdí v samostatných pruzích a jsou vyčleněny z běžného provozu. Bohužel však musíme konstatovat, že podobný způsob dopravy není zatím zavedený nikde v zemích východní Evropy. S BRT se můžeme ovšem setkat téměř na všech kontinentech v různých provedeních a stupních technické dokonalosti.
V čem vlastně spočívá celá genialita projektu? V jednoduchosti. Je však potřeba pro BRT vybudovat novou infrastrukturu, ovšem nepoměrně levnější než kolejové těleso pro tramvaj, rychlodráhu nebo metro. Odhadované náklady na stavbu takové dráhy jsou jen 5 – 10 % částky potřebné pro stavbu dráhy kolejových vozidel. Jednou z hlavních výhod je flexibilita využití, autobus může kdykoliv z tratě vybočit a opět se vrátit. Je nepoměrně rychlejší než tramvaj nebo běžný autobus MHD v hustém provozu.
Nejčastěji používané autobusy v systému jsou s hybridním pohonem, znamená to mnohdy až poloviční spotřebu paliva - motorové nafty nebo zemního plynu. Nezanedbatelný je dopad na životní prostředí, spalovací motory autobusů mají nepoměrně menší obsah a výkon ve srovnání se standardním provedením. Při plynulosti a rychlosti dopravy také významně klesá spotřeba a zmenšuje se množství škodlivých látek, které unikají do ovzduší.
Nutné je také brát v úvahu to, že tyto autobusy potřebují k překonání určité trasy někdy jenom třetinu času v porovnání s autobusy, které se pohybují v běžném městském provozu. K přepravě určitého množství osob je zapotřebí daleko nižšího počtu nasazených vozů na trase. Důležité je také, že při použití vozů s hybridním pohonem se celková hladina hluku blíží ke hranici 80 – 70 dB, to je porovnatelné s hlučností jízdy středně velkého osobního vozu.
Zajímavých materiálů a novinek včetně obrazové dokumentace se nám podařilo k tématu kampaně „ZELENÁ PRO ZELENÁ AUTA“ a BRT soustředit tolik, že máme možnost vytvořit novou rubriku, kde budeme veškeré informace o veřejné osobní dopravě v Praze a okolí uveřejňovat.
Zdroj informací, texty a fotografie: Green Pear Tip s.r.o. a Daimler Buses - EvoBus Bohemia s.r.o.
Autor: zne
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Cecílie
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz