27.02.2010 20:36
Metrobus je když… Moderní autobusovou dopravu, kde velkokapacitní autobusy jezdí ve zvláštních samostatných pruzích, nazýváme BRT ( Buss Rapid Transit), nebo také u nás používáme termín „ METROBUS“. Využívá se všude tam, kde dlouhodobě kolabuje doprava. Díky „METROBUSU“ se podařila vyřešit levně a rychle složitá dopravní situace již v mnoha velkých evropských městech.
Stručně povězeno, METROBUS je rychlý, pohodlný, tichý moderní způsob dopravy, šetrný k životnímu prostředí a plynule navazující na již existující městskou dopravu. Metrobus nabízí mnoho dalších zajímavých variant a možností, o kterých budeme psát.
Informace pro nejširší veřejnost o moderních dopravních systémech vhodných pro Prahu a střední Čechy uveřejňuje společnost Green Pear Tip na webovém portálu www.praha – tip.cz
Proč si myslíme, že „METROBUS“ by se měl stát součástí páteřního systému dopravy v Praze?
Nic mimořádného - neobvyklého, Praha jako většina evropských metropolí se potýká s přebujelou dopravou, přestože veřejná doprava v Praze je hodnocena jako jedna z nejlepších v Evropě. Problém je však někde jinde, do hlavního města denně přijíždí tisíce osobních automobilů ze satelitních oblastí a příměstských částí.
BRT je dobrá varianta i pro české poměry
Současné, zastaralé infrastruktury příjezdových komunikací neodpovídají potřebám moderního města, a tak zákonitě dochází k jejich zahlcení. V dopravních špičkách se vytváří nám všem známé nekonečné fronty. Město dnes není schopné pojmout takové množství aut, a to má za následek rapidní zhoršení životního prostředí. Trápí nás znečištěné ovzduší a zvýšená hladina hluku v obytných částech města. O stavu našeho hlavního města asi nejlépe vypovídá tabulka porovnání bodových hodnot:
v kategoriích emise CO2 a zásobování energií zvítězilo Oslo, Amsterodam utržil nejvíce bodů na hospodaření s vodou a likvidaci odpadů, nejekologičtější dopravu má Stockholm, jenž vybírá mýtné za vjezd do centra města, nejčistší vzduch dýchají obyvatelé litevského Vilniusu a bezvadnou ekologickou politiku mají shodně Brusel, Kodaň, Helsinky a Stockholm.
Metropole se o zahrnutí do žebříčku nemusely aktivně ucházet, jako je tomu v případě soutěže o titul European Green Capital, který vyhlašuje Evropská unie a jímž se bude příští rok honosit Stockholm.
European Green City Index (bodů ze 100):
Pořadí a město bodů
1. Kodaň 87,31
2. Stockholm 86,65
3. Oslo 83,98
4. Vídeň 83,34
5. Amsterodam 83,03
6. Curych 82,31
7. Helsinky 79,29
8. Berlín 79,01
9. Brusel 78,01
10. Paříž 73,21
11. Londýn 71,56
...
16. Varšava 59,04
...
17. Budapešť 57,55
...
20. Bratislava 56,09
...
24. Praha 49,78
25. Istanbul 45,20
26. Záhřeb 42,36
27. Bělehrad 40,03
28. Bukurešť 39,14
29. Sofie 36,85
30. Kyjev 32,33
Zdroj: Tagesspiegel
V budoucnu se určitě neubráníme zvýšené regulaci a omezením v individuální osobní dopravě. Záleží také na tom, kolik jsme ochotni slevit ze svých nároků a pohodlí, jak budeme vstřícní k ekologickým otázkám veřejného blaha. Jsou země a města, kde se již mnohé podařilo. V Kodani jezdí do zaměstnání více než dvě třetiny obyvatel veřejnou dopravou nebo na kole.
BRT systémy jsou velkou nadějí a možností vše změnit i u nás. Tímto řešením bychom nabídli komfortní dopravu pro tisíce lidí, kteří denně dojíždějí do Prahy.
Tým odborníků na BRT společnosti Daimler Buses nasazován po celém světě
Daimler Buses nabízí se svým týmem odborníků BRT podporu při plánování, zavádění a dalším rozvoji konceptů na míru pro místní BRT-systémy. Skupina se skládá ze specialistů na dopravní, městské a regionální plánování. Nasazována je po celém světě.
Specialisté BRT jsou se svými znalostmi k dispozici při místním a regionálním plánování dopravy. Přitom se nezaměřují pouze na zavedení systému BRT, ten se musí vhodně propojit se stávajícími přepravními systémy (metro, autobusy, tramvaje..) tak, aby se navzájem ideálně doplňovaly a navazovaly. Plánovači z firmy Mercedes-Benz se mají o co opřít: již před přibližně 25 lety se Mercedes-Benz zúčastnil práce na koncepci a realizaci systému BRT v Adelaide/Austrálii. Od té doby podporují odborníci nejrůznější dopravní systémy po celém světě. Města a dopravní podniky proto při plánování individuálních systémů těží ze zkušeností již existujících zařízení.
Rozsáhlá analýza a plánování
Když se nějaké město rozhodne realizovat systém BRT, jsou k tomu nutné detailní analýzy a rozsáhlý proces plánování. Při nich se zohledňují právní ustanovení, městské plánování, demografické struktury a nároky cestujících, měst i provozovatelů. Aby mohl být projekt uskutečněn, je kromě toho nutná účast politiků s rozhodovací pravomocí. Odborníci společnosti Daimler Buses radí zákazníkům a provázejí je ve fázi rozhodovacího procesu a plánování jako neutrální instance. Detailní analýzu, plánování dopravy a sítí přebírají externí společnosti, které se zabývají dopravním plánováním.
Při implementaci pak odborníci pomáhají při výběru a nákupu nejvhodnějších vozidel, které tvoří páteř systému BRT. Mercedes-Benz nabízí se svou nabídkou produktů jako celosvětová jednička nejširší program, pokud jde o kapacitu, nástupní výšku a pohon autobusů a tím také vhodný koncept vozidla jak pro hlavní tratě, tak také pro přiváděcí linky. Nabídka zahrnuje také modely financování vozidel a řešení servisu a After-Sales.
Aftersales specifický pro BRT společnosti Daimler Buses
Systémy BRT se vyznačují vysokou přepravní kapacitou a ekonomickým nasazováním vozidel. Rychlá frekvence jízd, značný počet ujetých kilometrů a vysoký počet cestujících vozidla silně zatěžují. Díky specifické podpoře Aftersales u systému BRT, jak ji nabízí Omniplus – servisní značka společnosti Daimler Buses – je zajištěna spolehlivost a pohotovost vozidel. Odborníci znají speciální požadavky a procesy a poskytují provozovatelům své znalosti v otázkách plánování dílny, optimalizace procesů i školení. Obzvláštní pozornost je přitom věnována spolehlivému dodávání náhradních dílů, individuálnímu plánování a ekonomičnosti.
Zdroj informací, texty a fotografie: Green Pear Tip s.r.o. a TZ Daimler Buses - EvoBus Bohemia s.r.o. Foto: Daimler Buses
Autor: zne
BRT system Istambul - autobusy Mercedes CapaCity
BRT system Istambul - autobusy Mercedes CapaCity
BRT system Istambul - autobusy Mercedes CapaCity
Velkokacitní autobusy - Mercedes CapaCity
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Cecílie
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz