18.04.2009 17:00
Automobilové veterány můžeme obdivovat jenom díky nadšení lidí, kteří zcela propadli této nádherné zálibě. Oni mají zásluhu na tom, že se dochovalo velké množství unikátních automobilů z období, kdy náš stát byl na samém vrcholu světového průmyslu.
Jejich miláčkové jsou mnohdy v lepší kondici než v době, kdy přišli na svět.
Pro hodnocení jedinečnosti historických automobilů platí přísná pravidla. Asi nejcennější jsou taková auta, která se do dnešní doby zachovala v úplně původním stavu. U vozů , které prošly renovací, se zase hodnotí úroveň provedení prací a přiblížení se originalitě původního vzhledu s důrazem na detaily.
Veteránské akce se staly společenskou záležitostí s obrovským zájmem veřejnosti. Takovým setkáním bude bezpochyby i již 30. jubilejní ročník Soutěže elegance historických automobilů, který pořádá VCC Praha ve spolupráci s muzeem v Roztokách. V zámeckém parku v Roztokách u Prahy si můžete tato nejenom krásná, ale dnes již i historicky cenná auta prohlédnout v pátek 8.5.2009. Upřímně vás na tuto jedinečnou akci zveme, naložte do auta manželku či milenku, děti a psa a udělejte jim radost.
VCC Praha sdružuje majitele a příznivce historických vozidel. Vznikl v roce 1967, existuje bez přestávky do dnešního dne a má v současnosti přes 600 členů, takže je zřejmě největším klubem v České republice. Má dlouhou tradici, zakládající členové stále působí v jeho vedení a pravidelně každý rok pořádají tři akce. Je to Soutěž elegance historických vozidel spojená s výstavou, která se pořádá už více než dvacet let, vždy na počátku května, na zámku v Roztokách u Prahy. Dalším podnikem je Pražská Veteran Rallye, která se koná v červnu na paměť slavného závodu 1000 mil československých.
Poslední, ale možná nejznámější akcí je Závod do vrchu
Zbraslav – Jíloviště, který se jezdí každý rok na počátku
září. Závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště uspořádal poprvé Klub
Českých automobilistů a Klub Českých motocyklistů při příležitosti
Pražského autosalonu v roce 1908, do konce třicátých let se konalo –
v závislosti na politické a hospodářské situaci – čtrnáct
ročníků.
Závod dosáhl velkého mezinárodního věhlasu a zúčastňovali se ho známí
jezdci zvučných jmen. VCC Praha uspořádal jako jeho připomínku první
ročník Závodu historických vozidel v roce 1968 u příležitosti
šedesátého výročí jeho vzniku na stejné, jen poněkud zkrácené trati,
současně byl na Štvanici uspořádán první Veteransalon.
V roce 1969 se jela poprvé vzpomínková jízda na 1000 mil československých, závod, který se podle vzoru italské Millie Miglia konal v letech 1932 – 1934. Jezdil se za plného provozu, na otevřené trati, délka závodu, 1000 mil, to bylo dvakrát z Prahy do Bratislavy a zpět. Také první ročníky vzpomínkové jízdy se jely ještě jako závod, na polovině původní trati, ale jak se měnila silniční síť, zvyšovala se hustota provozu a stoupala hodnota i zranitelnost historických vozidel, přešlo se v polovině sedmdesátých let na formu rallye.
Soutěž elegance vznikla na počátku sedmdesátých let, první ročník byl uspořádán současně s výstavou obrazů Kamila Lhotáka ve Středočeském muzeu v zámku v Roztokách u Prahy. Vozidla jsou dopoledne vystavena v zámeckém parku, odpoledne vyjedou serpentinu v obci. Veterány hodnotí přímo diváci na základě hlasování, kromě automobilů a motocyklů jsou vyhodnocena i vozidla užitková, nemotorová a dětská, a rovněž dobové kostýmy.
Výstavy historických vozidel se pořádájí při nejrůznějších příležitostech, například na Výstavišti, v parku zámku v Troji i jinde. V průběhu let se členové klubu vydali na zahraniční výpravy na Autosalon do Paříže, na polární kruh, na Kavkaz, na Aljašku, do Vancouveru, zúčastnili se Rallye Montre Carlo a Mille Miglia. Veteran Car Club.
T.Z. VCC – Praha
Praha je součástí Veteran Car Clubu České republiky. Předsednictvo VCC Praha má zastoupení ve všech vrcholových orgánech, podílelo se na jednání o vydávání zvláštních poznávacích značek pro historická vozidla i na jednání o povinném ručení (historická vozidla opatřená zvláštní registrační značkou platí pojištění povinné odpovědnosti ve výši 1/12 povinné částky, vozidla opatřená normální poznávací značkou, vyrobená do roku 1953 platí 3/12 povinné sazby). Pro své členy zajišťuje VCC testace vozidel, nutné pro vydání Průkazu historického vozidla a zvláštní poznávací značky, vydává FIVA karty, které opravňují držitele k účasti na kterémkoliv evropském podniku.
Autor: zne
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Klement
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz