15.01.2010 17:55
Německá kinematografie využila filmové propagandy ve státním zájmu hned v raném stadiu vývoje filmu, a to s mimořádnou jasnozřivostí.
FILM – KINEMATOGRAFIE –STÁT Vývoj filmové propagandy od protektorátu po nástup komunismu (Marika Kupková)
Německý filmový trh vystihl možnosti nového média, které mělo předpoklady vhodným spojením slova a obrazu intenzívně působit na diváka v duchu státně-politické propagandy. Vedoucí kruhy německého politického, hospodářského a vojenského života využili narativní a dokumentární film jako účinný politický a vojensko-propagační prostředek vhodný k ovlivňování širokých mas. Postupně sjednotili německý filmový průmysl a prosadili německou filmovou produkci v neutrálních zemích, kde by mohla účinněji čelit protiněmecké agitaci dohodových států. Jaká tedy byla produkce režisérů nacionalistických filmů poukazujících na nakažení a rozklad německého národa prostřednictvím židovských a zahraničních filmů?
Druhá část přednášky je zaměřena na srovnání institucionální reorganizace oboru od roku 1938 do počátku 50. let s důrazem na vývojovou kontinuitu tohoto procesu. Kontinuitní podobu ma především centralizované řízení kinematografie s důsledným využitím tohoto média pro propagaci mocenské ideologie. Výklad bude doplněn reprezentativními ukázkami dobové tvorby z oblasti hraného i osvětového filmu.
Pavlína Míčová – působí jako externí přednášející na Ústavu filmu a audiovizuální kultury, později na Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě a Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno. Od roku 2006 rovněž pravidelně působí jako externí přednášející na Katedře sociologie na Fakultě sociálních studií na Masarykově univerzitě, Brno. Vystudovala obory film a audiovizuální kultura a estetika na FF MU, Brno. V současné době se zabývá především uměním pohyblivých obrazů. Publikovala v periodikách FlashArt, Cinepur, Ateliér, Cinema, Film a doba, Aluze, Kino – Ikon a další.
Marika Kupková - působí jako kurátorka Galerií Brněnského kulturního centra a asistentka na oboru Teorie interaktivních médií pod Ústavem hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity; je doktorandkou Filmových studií na Filozofické fakultě Karlovy univerzity s obecným zaměřením na institucionální dějiny české poválečné kinematografie.
Přednášky: 18. 1. 2010 v 18:00 hodin
Vstupné 60,- Kč. Kapacita CAFÉ DOX je omezená.
Rezervace míst: judita@doxprague.org
Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7 – Holešovice
TRAM: 5, 12, zastávka Ortenovo nám., metro: zastávka Nádraží Holešovice
Otevírací hodiny: Po 10–18h, Út zavřeno, St–Pá 11–19h, So–Ne 10–18h
www.doxprague.cz
Partnery centra DOX jsou Hlavní město Praha a TECHO
Akce se uskutečňují za finanční podpory Ministerstva kultury
Mediální partner DOX: Hospodářské noviny
Autor: zne
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Cecílie
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz