08.08.2009 14:07
Olaf Breuning překvapivě a hravě kombinuje realitu s iluzí, autentičnost s vyumělkovaností, barbarství s kultivovaností.
Neposednost ducha, který překračuje konvence, vnímavost k absurditě okolního světa, smysl pro detail a preciznost se odrážejí ve všech oblastech, ve kterých vytváří svá díla – fotografie, kresby, instalace a sochy i filmové projekty.
Olaf Breuning, hvězda současné světové umělecké scény, se narodil roku 1970 v Schaffhausenu ve Švýcarsku. Vystudoval fotografii na Hochschule für Kunst und Gestaltung v Curychu, žije a pracuje v New Yorku. V posledních letech upoutal pozornost samostatnou výstavou Oh yes…it is a garden! v Chisenhale Gallery v Londýně (2005), Olaf Breuning v Migros Muzeu v Curychu (2007), a v roce 2008 účastí na Whitney Biennial v New Yorku.
Autorská výstava, kterou Olaf Breuning připravil ve spolupráci s týmem Langhans Galerie Praha, je jeho první samostatnou výstavou v České republice.
Ve vstupní místnosti galerie nás uvítá fotografie Cavewoman (Pravěká žena), z roku 2000, která připomíná Breuningovo období z přelomu století, kdy se věnoval „hororové, pravěké„, či „rytířské“ tématice. Jako jednu z inspirací pro toto období své tvorby autor uvádí zážitek z dětství. Tehdy často navštěvoval regionální muzeum v rodném Schaffhausenu a nejvíc ho fascinovala místnost, kde mohl přes sklo pozorovat výjevy ze života pravěkých lidí. Tato fotografie, zobrazující mimo jiné průchod pravěkou jeskyní, symbolizuje iniciační zážitek vstupu do světa fantazie a zároveň obrácení se k otázkám po smyslu lidského bytí. Výběr fotografií z let 1997–2008 pak představuje různá témata, od kritických komentářů současného světa po výtvarné situace, které prozrazují autorovo sochařské vnímání prostoru.
Nejnovější fotografický cyklus Color Studies (2009), který byl premiérově vystaven v dubnu tohoto roku v Kodama Gallery v Kjótu, je koncentrovanou studií práce s plochami barev. I když bychom mohli mluvit o redukci či abstrahování obrazových prvků, tato série si stále uchovává živost, vtip a překvapení ze hry s prostorem.
Instalace Only One (Jen jeden, 2000), spadající do již změněného „rytířského" období Breuningovy tvorby, je instalována ve sklepních prostorách galerie. Rytířova výbava pochází s různých regionů i období, stejně jako meče a dýky, které trčí z jeho těla, jsou replikami zbraní objevujících se ve válečných velkofilmech z různých dob včetně budoucnosti.
V ironických a hravých instalacích Mr. Sushi (2005), Der Teich (Rybník, 2007), a The Eatmes (Mňamkové, 2007) autor vytváří z nečekaného materiálu (vosk, keramika nebo plast) běžné předměty z našeho života. V těchto instalacích nás autor nezavaluje názory či fakty, ale velmi jednoduchou formou provokuje naši zvědavost a fantazii – klade otázky, kde jsme se již z danými objekty (například jídlem nebo keramickým servisem) setkali a proč bychom o nich měli znovu přemýšlet.
Komorní projekce filmu Home (2004), který české publikum mohlo zhlédnout na Bienále současného umění ve Veletržním paláci v roce 2006, vtahuje návštěvníka do tématu hledání vlastní identity a smyslu života, které Breuning rozvíjí ve filmu Home 2 (2007). Tato 30 minutová, formou domácího promítání instalovaná projekce, se stala hitem loňského Whitney Biennial v New Yorku. V díle Home 2 sledujeme cestování hlavního hrdiny po Papue Nové Guineji. Herec a dlouholetý Breuningův kamarád Brian Kerstetter, průvodce a vypravěč s ledově modrými kontaktními čočkami, proniká během svých cest do různých prostředí a situací, ať už jako cynický glosátor, nebo naivní přímý účastník. Svou pouť končí jako ztroskotanec bez domova. Breuning jednoduchými prostředky filmového záznamu zkoumá základní lidskou potřebu náležet ke společenství v podmínkách globalizovaného a zároveň roztříštěného světa.
Jako nahlédnutí do autorovy kuchyně Vám nabízíme v českém překladu dva texty z knihy Home, ve kterých jejich autor a protagonista filmů Home i Home 2 Brian Kerstetter popisuje natáčení. Texty jsou nejenom zábavným čtením, ale velmi přesně zachycují tvůrčí proces i atmosféru vzniku filmu.
Olaf Breuning představuje také 15 kreseb, vtipných glos lidského života s kvalitou ironizující karikatury, které vznikají většinou v jeho oblíbené newyorské kavárně. Kresby pro Breuninga plní úlohu deníkových záznamů zachycujících prchavé okamžiky i momentální nápady.
Soubor kreseb vzniklých při plavbě slavným zaoceánským parníkem Queen Mary vyšel ve stejnojmenné knize, která je po dobu výstavy za zvýhodněnou cenu k zakoupení v galerii.
Za zapůjčení děl děkujeme Olaf Breuning Studio, New York, a Galerie Nicola von Senger, Zürich.
Koncepce výstavy: Olaf Breuning, David Korecký, Rolf Wismer
Textová spolupráce a PR: Kateřina Kloubová
Překlady: Petra Key, Derek Paton
Grafický design: Robert V. Novák
Technická spolupráce: Jan Haubelt, Václav Kubela, Iva Poláková, Jiří Vyhnal a studio DOT OR NOT art of print
Ředitelka galerie: Zuzana Meisnerová Wismer
Výstava se koná pod osobní záštitou velvyslance Švýcarska v České republice, J.E. pana Jean-Francois Kammera.
Výstava je uspořádána s podporou Pro Helvetia, Swiss Arts Council; Swiss Air; Magistrátu hl. města Prahy a Ministerstva kultury ČR
Více o autorovi http://www.olafbreuning.com/
LANGHANS GALERIE PRAHA 19. 6. – 27. 9. 2009
zdroj TZ: LANGHANS GALERIE
Autor: zne
Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip
Svátek má Xenie
Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru
2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz